Er zijn denkers, doeners en voelers (Bekijk ook De Voorbereiding, module 1). Elk type klant heeft zijn voorkeuren.
Zo speel je er gepast op in:
Tijdens de voorbereiding van het salesgesprek:
- denker: bedenk dat je klant van doelgerichte vragen, analytische discussie en gedetailleerde diagnose houdt en analytische feedback wil. Focus dus vooral op inhoud.
- doener: bedenk dat je klant spontaan is, meerdere opties wil en vooral openstaat voor concrete voordelen en directe feedback. Focus dus vooral op actie.
- voeler: bedenk dat je klant zijn buikgevoel zal volgen, een gezellige dialoog wil en alles in samenspraak zal beslissen. Focus dus vooral op de relatie.
Tijdens de opening van het salesgesprek:
- denker: doe de opening volgens het boekje en geef enkel de feiten.
- doener: houd het kort, compact, to-the-point, no-nonsense.
- voeler: maak voldoende tijd om kennis te maken en de relatie op te bouwen.
Tijdens de behoefteanalyse van het salesgesprek:
- denker: stel analytische en doelgerichte vragen.
- doener: wees spontaan, met snelle, korte vragen en korte antwoorden.
- voeler: speel op goed gevoel, stel vragen die refereren naar het verleden.
Tijdens de verkoopfase van het salesgesprek:
- denker: geef veel informatie met details, laat veel ruimte voor de klant om na te denken, te vergelijken.
- doener: wees concreet en zet de voordelen voor de klant in de verf.
- voeler: zorg dat het gesprek goed aanvoelt, zo kom je samen tot een oplossing, en kan je daarna samen beslissen tot aankoop.
Tijdens het afronden van het salesgesprek:
- denker: vat uitgebreid samen, herhaal enkele details en laat wat informatie achter.
- doener: vat samen met concrete details en voordelen, plan alvast de volgende stap in.
- voeler: neem voldoende tijd om afscheid te nemen en na te praten, zeg dat je zeker nog contact opneemt.
Tijdens de follow-up van het salesgesprek:
- denker: stuur nadien een mail met alle details en extra bijlagen.
- doener: korte actiegerichte mail of telefoongesprek.
- voeler: neem nadien zeker nog eens telefonisch contact op.
Focus
DENKER
- Tijdfocus: Toekomst – heeft tijd nodig
- Taakfocus: Analytisch – Voorbereiding
- Mensfocus: Afstandelijk
DOENER
- Tijdfocus: Heden, gericht op het nu
- Taakfocus: Actie – Impulsief
- Mensfocus: Direct terzake
VOELER
- Tijdfocus: Verleden – Tijd onbelangrijk
- Taakfocus: Sfeer – Samenwerken
- Mensfocus: Relatie – goed contact
Impact op salesgesprek
DENKER
- Opening: Grondige analyse
- Behoefteanalyse: Rationeel
- Verkoop: Veel details
- Afronden: Nadenken, vergelijken
DOENER
- Opening: Snel, ongeduldig
- Behoefteanalyse: Kort en concreet
- Verkoop: Wat heb ik eraan
- Afronden: Direct ja of neen
VOELER
- Opening: Relatie opbouwen
- Behoefteanalyse: Komt moeilijk tot diagnose
- Verkoop: Relatie, nabij contact
- Afronden: Samen, op goed gevoel