1. Contact maken

Goed begonnen is half gewonnen.

Goed begonnen

Goed begonnen is half gewonnen:

  • Uiteraard ben je op tijd.
  • Geef een stevige handdruk en straal rust uit.
  • Ga niet recht voor elkaar zitten. Bij voorkeur schuin naast elkaar in een hoek van 90°.
  • Begin met een ijsbreker: druk verkeer, het weer, of die foto tegen de muur. Leuke details kunnen je op weg zetten naar een prettig contact.
  • Een professionele en persoonlijke klik leidt tot openheid. Er komt dan vanzelf meer tijd voor nog meer informatie. Dus. . . ook meer kans op een offerte.

Inhoud salesgesprek

Tijdens de eerste minuten van dit contactmoment moet je duidelijkheid scheppen over de inhoud:

  • Bevestig de beschikbare tijdsduur en verzeker je klant dat je niet onnodig veel van zijn tijd wil opeisen.
  • Stel je agenda en de indeling van het gesprek voor.
  • Peil naar de verwachtingen van de gesprekspartner.
  • Zet je bedrijf kort en krachtig neer.

Relatie met de klant

Tegelijk moet je ook aandacht hebben voor de relatie. Dat doe je zo:

  • Observeer steeds het gedrag van je gesprekspartner. Speel erop in.
  • Straal zelfvertrouwen uit.
  • Blijf vooral jezelf!

<< SALESGESPREK   |  Volgende >