1. Afsluiten

Eindig in schoonheid.

Eindig in schoonheid:

  • Vat de belangrijkste behoeften samen.
  • Match de behoeften met je eigen diensten en USP’s of Unique Selling Points.
  • Vraag of dit klopt en compleet is.
  • Vertaal je diensten in klantvoordelen. Belicht meer voor- dan nadelen.
  • Vraag om reactie.
  • Geef nog een voorbeeld van klanten die tevreden zijn.

Aan het einde van het gesprek pluk je dan de vruchten van je harde werk:

  • Je hebt kooplust bij je klant kunnen opwekken om vervolgens
    een duidelijke ja te krijgen op je voorstel.
  • Je bent erin geslaagd gericht oplossingen te presenteren
    die mooi aansluiten bij de geïnventariseerde wensen en behoeften.
  • Je kon met enthousiasme toelichten wat je voorstel voor de ander oplevert.

Hoe ga je nu afsluiten?

Afsluiten

Afsluittechnieken:

  • De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn. Vraag meteen het akkoord van je klant.
  • De bestelbon is ingevuld: “Uw handtekening volstaat en wij beginnen eraan.”
  • “En als . . .?” Je klant twijfelt. Geef een oplossing, een alternatief dat de klant zal doen beslissen.
  • Kan er nog geen beslissing komen? Er is nog niets verloren. Zorg voor het behoud van een goede relatie!

<< SALESGESPREK   |  Volgende >