Eindig in schoonheid:
- Vat de belangrijkste behoeften samen.
- Match de behoeften met je eigen diensten en USP’s of Unique Selling Points.
- Vraag of dit klopt en compleet is.
- Vertaal je diensten in klantvoordelen. Belicht meer voor- dan nadelen.
- Vraag om reactie.
- Geef nog een voorbeeld van klanten die tevreden zijn.
Aan het einde van het gesprek pluk je dan de vruchten van je harde werk:
- Je hebt kooplust bij je klant kunnen opwekken om vervolgens
een duidelijke ja te krijgen op je voorstel. - Je bent erin geslaagd gericht oplossingen te presenteren
die mooi aansluiten bij de geïnventariseerde wensen en behoeften. - Je kon met enthousiasme toelichten wat je voorstel voor de ander oplevert.
Hoe ga je nu afsluiten?
Afsluittechnieken:
- De kortste weg tussen 2 punten is een rechte lijn. Vraag meteen het akkoord van je klant.
- De bestelbon is ingevuld: “Uw handtekening volstaat en wij beginnen eraan.”
- “En als . . .?” Je klant twijfelt. Geef een oplossing, een alternatief dat de klant zal doen beslissen.
- Kan er nog geen beslissing komen? Er is nog niets verloren. Zorg voor het behoud van een goede relatie!