1. Bewust communiceren

Niet alleen wat je zegt, maar ook hoe je het zegt is van belang.

Je wilt je klant overtuigen, en je wilt verkopen. Je hebt een salespitch, natuurlijk. Wat je zegt is erg belangrijk, maar ook hoe je het zegt, is van belang.

Verbale, para-verbale, non-verbale communicatie

Je communiceert op drie niveaus:

  • Het verbale (7%)
    Je woorden, de boodschap die je overbrengt.
  • Het para-verbale (38%)
    Je stem, je intonatie en spreektempo.
  • Het non-verbale (55%)
    Je houding, je mimiek, je bewegingen en hoe je eruit ziet, maar ook of je oogcontact maakt.

Ondersteun je boodschap

Para-verbale, non-verbale communicatie

Met je stem en je houding kan je je enthousiasme en je overtuiging communiceren. Door oogcontact te maken, geef je de klant aandacht en toon je dat je oprecht bent. Maar als je intonatie en je lichaamstaal niet overeenkomen met wat je zegt, zal je klant aan jouw mooie woorden weinig geloof hechten.

<< VAARDIGHEDEN   |  Volgende >