Klanten willen jouw aandacht. Door actief te luisteren kan je meteen op vragen van je klant inspelen. En voor je ‘t weet is hij verkocht!
Je hebt 2 ogen, 2 oren en 1 mond
Gebruik ze!
- Toon je interesse door oogcontact te maken. Zo trek je ook de aandacht van je klant en beperk je de kans op afleiding.
- Luister aandachtig naar wat je klant zegt.
- Beantwoord zijn vragen en reageer op zijn bekommernissen.
Geef je klant de ruimte om ook wat te zeggen en luister aandachtig
- Succesvolle verkopers stellen zelf véél vragen, en laten dan vooral de klant aan het woord.
- Knik tussendoor als teken van aandacht.
- Glimlach en laat pauzes.
- Analyseer wat je hoort, vat samen en vraag bijkomende uitleg.
Onderbreek je klant niet en beheers je emoties
- Vermijd gedrag of gebaren die de aandacht afleiden. Kijk niet op je uurwerk, begin niet te rommelen of te spelen met potlood of gsm.
- Zeg nooit: “Ik moet nog naar een belangrijke klant”. Elke (potentiële) klant verdient jouw aandacht.
- Reageer op ideeën, niet op personen.
- Wik je woorden.