2. Actief luisteren

Klanten willen jouw aandacht. Verkopen doe je niet alleen door te praten, maar ook door te luisteren.

Klanten willen jouw aandacht. Door actief te luisteren kan je meteen op vragen van je klant inspelen. En voor je ‘t weet is hij verkocht!

Je hebt 2 ogen, 2 oren en 1 mond

Klanten aandacht geven

Gebruik ze!

  • Toon je interesse door oogcontact te maken. Zo trek je ook de aandacht van je klant en beperk je de kans op afleiding.
  • Luister aandachtig naar wat je klant zegt.
  • Beantwoord zijn vragen en reageer op zijn bekommernissen.

Geef je klant de ruimte om ook wat te zeggen en luister aandachtig

Aandachtig luisteren

  • Succesvolle verkopers stellen zelf véél vragen, en laten dan vooral de klant aan het woord.
  • Knik tussendoor als teken van aandacht.
  • Glimlach en laat pauzes.
  • Analyseer wat je hoort, vat samen en vraag bijkomende uitleg.

Onderbreek je klant niet en beheers je emoties

Niet onderbreken

  • Vermijd gedrag of gebaren die de aandacht afleiden. Kijk niet op je uurwerk, begin niet te rommelen of te spelen met potlood of gsm.
  • Zeg nooit: “Ik moet nog naar een belangrijke klant”. Elke (potentiële) klant verdient jouw aandacht.
  • Reageer op ideeën, niet op personen.
  • Wik je woorden.

<< VAARDIGHEDEN   |  Volgende >